29 Haziran 2012 Cuma

Diyafram ve Enstantene



En basit fotograf makinasi icinde iışığa hassa bir filim bulunan her tarafi kapali bir kutuya acacaginiz kucuk bir delikle (pin hole) elde edilir.
yukaridaki sekildeki deligi(pin hole) ne kadar buyuturseniz iceriye o kadar isik girecektir. boylece sadece bu deligin buyuklugunu degistirerek iceri girecek isik miktarini ayarlayabiliriz.
kameranizin acikligi iki sey yapar bunlardan birincisi iceri girecek isik miktarini ayarlar boylece fotografiniz ne kadar aydinlik yada karanlik olacak bunu ayarlayabilirsiniz. ikinci gorevi ise fotografinizin ne kadarinin net oldugunu belirlemesidir buna “depth of field” (DOF) (Alan Derinliği) denir.

F-stops ve isik miktari.

fotograf makinanizin lensinin asagidaki gibi f-stoplari vardir
F/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32.

peki bu numaralar ne anlama geliyor?
bu numaralar size kameranizdaki diyaframın ne kadar acik oldugunu verir. bu her f-stop size bir sonraki f-stop ‘a gore iki misli isik verir. biraz kafanizi karisabilir ama kucuk numara demek daha fazla isik demek. tabiki bununda arkasinda bir mantik var f-stop bir oran, lensinizin odak uzakliginin diyaframın capina bolunmesiyle elde edilir.
anlasilmasi daha kolay olsun diye bir ornek vermek gerekirse; diyelimki sizin lensinizn odak uzakligi(focal length) 200mm ve diyafram açıklığı da 50mm olsun bu durumda f-stop f/4 olucak. cunku 200/50=4.
simdi bunun bir fotograf uzerindeki etkisini gorelim. asagidaki fotolar ayni shutter speed altinda farkil apertureler kullanilarak cekilmistir.
bunu kendinizin denemesini oneririm.
shutter speed ve isik miktari
fotograf makinanizin shutter speed ‘i isigin ne kadar sure filmin ustune dusecegini kontrol etmenizi saglar. baska bir deyisle pozlandirma suresidir.

asagida standart shutter speed leri gorebilirsiniz
1 saniye
1/2 saniye
1/4 saniye
1/8 saniye
1/15 saniye
1/30 saniye
1/60 saniye
1/125 saniye
1/500 saniye
1/1000 saniye

burada gordugunuz gibi her aralik ta isik miktari iki katina cikmakta. yukarda bahsettigimiz aperture ile birlikte kullandiginizda sizinde farkedeceginiz gibi filmin pozlandirilmasi uzerinde cok buyuk bir kontrolumuz var.
gercekte istedigimiz fotografinizdaki beyazin gercekten beyaz olmasi ve hala daha uzerindeki detaylarin gozukebilmesi ayni sekilde koyu renklerinde koyu gozukmesi ve onlarinda uzerlerindeki detaylarin gorulmesidir.
burada baska bir seyde dikkatinizi cekmistir ayni isik miktarina farkli ayarlarla ulasmak mumkundur. eger f-stop u bir kademe dusururseniz shutter speedi onu dengeleyecek sekilde ayarlayip yine dogru miktarda pozlandirilmis bir fotograf elde edebilirsiniz.

mesela asagidaki ciftler ayni miktarda pozlandirma saglarlar.
[f/11 , 1/15] – [f/8 , 1/30] – [f/5.6 , 1/60] – [f/4 , 1/125] – [f/2.8 , 1/250] – [f/2 , 1/500]
shutter speed’in diger etkileri: hareket
hareket eden bir araci fotograflamak istediginizde eger hizli shutter speed te cikim yaparsaniz araci sanki duruyormus gibi cekebilirsiniz.

bu fotograf kamyon 110km/saat hizla giderken 1/1000 saniye shutter speed ile cekildi. ama fotografta sanki duruyormus gibi gozukuyor.

bu fotograf ayni hizda giden bir aracin 1/30 saniye shutter speed ile cekilmis fotografini gosterir. 1/30 saniyelik sure zarfinda arac yol alirken filmin uzerindeki akside ilerlediginden bulanik bir goruntu elde edilmis.

bu fotograf yine ayni hizdaki bir arac bu sefer 1/8 saniye shutter speed ile cekilmis.
bu ayni etkiyi suyla cekim yaptigimizdada gorebiliriz.
yavas shutter speed kullandigimiz icin su cok yumusak bir yapida gozukuyor.
hizli shutter speed kullanildigi icin suyu havada asili olarak gormekteyiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder